Zastávka Praha-Modřany
Zastávka pochází z roku 1937, je situována na vyvýšeném místě s výhledem na Vltavu a panorama jejího levého břehu. Její prostou architekturu tvoří plochá střecha nesená kovovou konstrukcí. I pouhá zastávka může být invenčně architektonicky pojednána, může se stát výtvarně zajímavým místem, ač v obklíčení mnohaproudého automobilového provozu a víceúrovňových chladně-betonových hmot.
PAVEL HOŠEK (*1976, Zlín) studoval v letech 1995–2001 na Akademii výtvarných umění v Praze (sochařský ateliér J. Zeithammla); roku 1999 absolvoval stáž na Staatliche Akademie der Bildenden Künste v Karlsruhe (ateliér S. Balkenhola). Získal ocenění za návrhy revitalizace Gahurova prospektu ve Zlíně, 2011; památníku Jana Kašpara v Pardubicích, 2013; a pomníku Václava Dolejška v Praze, 2016. Je spoluautorem návrhu revitalizace návsi v Želechovicích u Zlína, 2014. Výběr ze samostatných výstav: Tělo a prostor, Dům umění v Českých Budějovicích, 2006; Mezi dveřmi, Galerie výtvarného umění v Náchodě, 2006; Střet, Kabinet T. Zlín, 2014; Pomezí vědomí (společně s J. Lipavským), Výklady AXA, Praha, 2017; roku 2015 vytvořil site specific instalaci pro benediktinský klášter v Broumově. V loňském roce byl zastoupen na výstavě ve veřejném prostoru Místa ’21 – Sochy pro Zbraslav. Od roku 2008 vyučuje na Fakultě restaurování Univerzity Pardubice.
Pavel Hošek
Rám
Pavel Hošek ve svých sochařských dílech tematizuje proces odhmotňování prostoru či jeho vědomého zakoušení. Často mění prostorovou situaci nenápadnou intervencí, která přiměje kolemjdoucího zakusit atmosféru místa v nových vizuálních souvislostech. Do prostoru nástupiště architektonicky jednoduše pojaté zastávky Praha-Modřany zavěsil kovový Rám. Umocňuje osobitost místa pozorovacího a odpočinkového charakteru a navozuje lehkost výletní atmosféry. „Říční koridor lemují tratě vlakové + tramvajové, cyklostezka, kde je neustálý shon. Vyvýšené nástupiště ale tento pohyb uklidňuje a zároveň vzbuzuje možnost pozorování, soustředění. Nabízejí se zajímavé pohledy ať do krajiny tak také do vnitřní perspektivy a tektoniky stojek pilířů nástupiště.“ (PH, 2022) Umístění Rámu rozhýbává přísnou tektoniku vnitřního prostoru nástupiště a umožňuje uvědomit si rozdílnosti vnímání času, pohybu: „Kontrasty rychlosti toku řeky, jedoucího vlaku, pohybu mraků, kolisty… Příjezd – odjezd, start – cíl. Toto se zde dá pozorovat a rám-okno to může zábavně zinscenovat.“ (PH, 2022) Vzhledem k nemožnosti najít průnik/kompromisní řešení mezi požadavkem na parametry umělecké realizace ze strany Správy železnic a možností úpravy díla ze strany autora je dílo během festivalu dostupné pouze ve formě video-vizualizace.
Autoři video-vizualizace: Vojtěch Pollák, Richard Janeček
Realizační tým
Umělecký ředitel:
Čestmír Suška
Kurátorky:
Dagmar Šubrtová a Iva Mladičová
Manažerka produkce:
Ivana Vodičková
PR:
Klára Sofie Střihavková
Produkce:
Dan Toman, Josefína Frýbová,
Jarka Janíčková
Technický manažer:
Martin Pertl
Grafický design:
Jáchym Moravec a David Babka
Web:
Simona Sušková
Poděkování:
Miroslav Bílek, Blanka Němcová, Vojtěch Pollák, Richard Janeček, Matěj Remeš, Rebeka Široká, Matyáš Kořínek, Vladislav Tesárek – Kladenský pivovar
Záštita
Záštitu nad Festivalem m3 laskavě přijali:
Mgr. Milan Volf
primátor města Kladna
Doc. Ing. arch. Petr Hlaváček
náměstek hl. města Prahy
MgA. Hana Třeštíková
radní hl. města Prahy
Česká komora Architektů
MgA. David Kašpar
místostarosta MČ P10
Mgr. Ondřej Kolář
starosta MČ P6
Pro školy
- Grafické listy