Nádraží Praha-Braník
Nádraží je v provozu od roku 1882. V roce 2016 proběhla jeho rekonstrukce. Stanice je mj. místem oslav Dne železnice, kdy je možné zhlédnout historické vlaky s parními lokomotivami. Specifický charakter nádraží spoluvytváří výletní atmosféra místa i monumentální betonová klenba Branického mostu nad tratí.
PETER CUSACK (*1948, Velká Británie) žije a pracuje v Londýně a Berlíně. Sbírá zvukové záznamy, je hudebník a zvukový umělec s dlouholetým zájmem o zvukovou krajinu. V roce 1998 inicioval Favourite Sounds Project zabývající se lidskými interakcemi se zvuky v místě, kde žijí. Proběhl v různých městech po celém světě, včetně Londýna, Pekingu, Prahy a Berlína. Je autorem projektu Sounds From Dangerous Places (označovaného jako zvukový žurnalismus), v němž prozkoumává zvukové záznamy z míst poznamenaných ekologickou zátěží, jako ropná pole u pobřeží Kaspického moře, okolí Černobylu, Aralské jezero v Kazachstánu. V roce 2011 byl přizván jako host DAAD Berliner Künstlerprogramm.
Peter Cusack
Branické zvukové procházky
Peter Cusack se zaměřuje na environmentální zvuk a akustickou ekologii; zvukové záznamy pořizuje v terénu a ve volné přírodě. Zabývá se výzkumem zvuku a našeho vnímání konkrétního místa, realizuje dokumentární nahrávky v oblastech se specifickým zvukovým charakterem, například postižených ekologickou katastrofou. Prostřednictvím autorských nahrávek z okolí nádraží získá návštěvník soubor informací jiného charakteru, vhledy odlišné od vizuálních obrazů nebo textových sdělení. Zpráva jiného typu přiměje k vnímání místa neobvyklým způsobem, k odlišnému prožitku prostoru. Audiozáznamem je fixován konkrétní časový úsek, již neexistující realita, návštěvník si tak konkrétní místo skrze záznam již nepřítomného znovu-uvědomuje – ne jako strukturu pevných bodů, od nichž se odvíjí vztahovost, ale jako síť, která se ustavičně děje (Miroslav Petříček). Realita se stává organismem, „aktuální entitou“ – jsme součástí organismu a žijeme současně s ním. (Alfred North Whitehead) Tento způsob vnímání v nás probouzí roviny citlivosti, které v koloběhu bytí nedostávají prostor. Výběr branického nádraží není náhodný. Výpravní budova nádraží je historicky významná, její umístění mezi několika poetickými lokalitami různého charakteru je výjimečné. Nedaleká dominanta – budova Branického pivovaru, přítomnost řeky, terminálu MHD a divokého křoví, které je útočištěm různých druhů ptactva. Zvukové vhledy Petera Cusacka invenčně zprostředkovávají současné i historické stopy, včetně existence tzv. Posázavského pacifiku na trase z Braníku přes Vrané nad Vltavou a Čerčany, který je dodnes vypravován jako sváteční parní vlak.
Realizační tým
Umělecký ředitel:
Čestmír Suška
Kurátorky:
Dagmar Šubrtová a Iva Mladičová
Manažerka produkce:
Ivana Vodičková
PR:
Klára Sofie Střihavková
Produkce:
Dan Toman, Josefína Frýbová,
Jarka Janíčková
Technický manažer:
Martin Pertl
Grafický design:
Jáchym Moravec a David Babka
Web:
Simona Sušková
Poděkování:
Miroslav Bílek, Blanka Němcová, Vojtěch Pollák, Richard Janeček, Matěj Remeš, Rebeka Široká, Matyáš Kořínek, Vladislav Tesárek – Kladenský pivovar
Záštita
Záštitu nad Festivalem m3 laskavě přijali:
Mgr. Milan Volf
primátor města Kladna
Doc. Ing. arch. Petr Hlaváček
náměstek hl. města Prahy
MgA. Hana Třeštíková
radní hl. města Prahy
Česká komora Architektů
MgA. David Kašpar
místostarosta MČ P10
Mgr. Ondřej Kolář
starosta MČ P6
Pro školy
- Grafické listy