Nádraží Praha-Libeň
Nádraží situované na pomezí Libně a Vysočan. Stanice byla založena v roce 1877. Jde o frekventovaný dopravní uzel. Současná nádražní budova pochází ze 70. let, umístěná na východ od původní budovy silně poničené roku 1945 při bombardování libeňských průmyslových objektů. V blízkosti nové nádražní budovy se nachází konečná tramvajová zastávka Harfa, umělecké Studio Prám a v jeho těsném sousedství jsou právě dokončovány stavby agresivně převyšující stávající zástavbu.
ERIKA VELICKÁ (*1992, Praha) studovala v roce 2012 na pražské Vyšší odborné škole Scholastika (ateliér konceptu a instalace objektu, O. Brody, E. Šimera, P. Lysáček) a v letech 2013–2019 na Akademii výtvarných umění v Praze (sochařské ateliéry, J. Hendrych, J. Zeithamml, L. Rittstein, V. Míča; ateliér hostujícího pedagoga, S. Starling); od roku 2021 pokračuje v doktorském studiu na FaVU – VUT v Brně. V roce 2013 se zúčastnila sympozia na Usedlosti Chaos. Roku 2019 absolvovala stáž v ateliéru P. Morise v Athénách. Výběr ze společných a samostatných výstav: Nekraď z mý cesty bludný kruhy, Galerie Aspik, Praha, 2015; Ptal se vítr někoho, GAVU, Praha, 2017; Dolejší – Kaplan – Míča – Spirova – Velická, Galerie Klatovy / Klenová, 2018; thalassa – thalassa, City Surfer Office, Praha, 2019; Visiones, Behark Arkitektura, Bilbao, 2019; Strange Fruit, Výklady AXA, Praha, 2021; Socha pro komunitní centrum, H55, Praha, 2021. V roce 2022 působila jako odborná asistentka na AVU v Praze (Ateliér hostujícího umělce).
Iva Mladičová, Dagmar Šubrtová
Erika Velická
Nádraží jako osa světa
Erika Velická ve svých pracích často tematizuje sílu animálních archetypů, zajímá ji význam hranice – krajinné i sociální. Kriticky reflektuje rozostřenost pomezí prostoru přírodního/zvířecího a sociálního/lidského. Vytváří neurčitý a současně napjatý mezistav plný polaritní rozporuplnosti. Pracuje s tématy utrpení, hledání úniku. Svou instalací v prostoru nádraží Libeň pojednává typické „nemísto“, situované na rozhraní pozemků v majetku Správy železnic a města. Toto ne-místo evidentně slouží převážně k rychlému průchodu pěšinou-zkratkou nebo k venčení psů. Viditelným zábradlím vymezený půdorys úzkého schodiště vedoucího do neurčitých sklepních prostor, betonový blok asi s funkcí „hraničního kamene“ a betonový přístřešek spoludefinují dost neutěšenou konfiguraci v prostoru, v němž nikdo netouží pobýt ani o minutu déle, než je nezbytně nutné. Autorka vytváří scénu pro možné děje, dočasné „průsečíky mytologie čtvrti a mytologie konkrétní existence“. Umocňuje pocit prázdnosti místa, v němž zdánlivě chybí smysl. O to inspirativnější může být, neboť se nachází jakoby mimo jakýkoliv oficiální řád, může být prostorem pro osobní výpovědi „úzkosti i kreativního snění“. Může se stát „světem dětských her (archetyp skrýše a labyrintu, které jsou spjaty se světem dobrodružných knížek a filmů)“ a také útočištěm bezdomovců. (Michal Ajvaz) Ne-místo – jako by pohyb v něm byl cílem, „míjené místo“, obdobně jako samotné nádraží: „místo, ve kterém nemáme vůli spočinout“ (Anna Beata Háblová).
foto: Jan Rasch
Realizační tým
Umělecký ředitel:
Čestmír Suška
Kurátorky:
Dagmar Šubrtová a Iva Mladičová
Manažerka produkce:
Ivana Vodičková
PR:
Klára Sofie Střihavková
Produkce:
Dan Toman, Josefína Frýbová,
Jarka Janíčková
Technický manažer:
Martin Pertl
Grafický design:
Jáchym Moravec a David Babka
Web:
Simona Sušková
Poděkování:
Miroslav Bílek, Blanka Němcová, Vojtěch Pollák, Richard Janeček, Matěj Remeš, Rebeka Široká, Matyáš Kořínek, Vladislav Tesárek – Kladenský pivovar
Záštita
Záštitu nad Festivalem m3 laskavě přijali:
Mgr. Milan Volf
primátor města Kladna
Doc. Ing. arch. Petr Hlaváček
náměstek hl. města Prahy
MgA. Hana Třeštíková
radní hl. města Prahy
Česká komora Architektů
MgA. David Kašpar
místostarosta MČ P10
Mgr. Ondřej Kolář
starosta MČ P6
Pro školy
- Grafické listy