Nádraží Praha - Řeporyje
Budova nádraží pochází z roku 1878. V současné době již neslouží původnímu účelu, stále ale v sobě uchovává původní provozní artefakty – nádražní pokladnu, vnější kryté nástupiště s dochovanými dřevěnými prvky. V prvním patře jsou patrné stavební úpravy z doby, kdy prostory sloužily k soukromému bydlení. V současné době budova čeká na rekonstrukci a nalezení nového smysluplného využití.
ELIÁŠ DOLEJŠÍ (*1982, Praha) studoval v letech 2003–2004 na Fakultě umění Ostravské univerzity (ateliér M. Kotrby) a v letech 2007–2013 na Akademii výtvarných umění v Praze (Ateliér sochařství II, J. Zeithamml); roku 2009 absolvoval stáž v ateliéru hostujícího umělce J. Merty. Výběr ze samostatných výstav: Zrcadlení, Nau Gallery, Praha, 2015; Napřed uhořet (s I. Pinkavou), Galerie výtvarných umění, Ostrava, 2018; Promluva, Synagoga na Palmovce, Praha, 2019; Čekání, Galerie Dům, Broumov, 2021; Obyčejné myšlenky, Pragovka Gallery, Praha, 2021. Z nedávných účastí na společných výstavách připomeňme např.: Artikl – Sedm let s uměním, GASK, Kutná Hora, 2020; Morfologie, Kabinet T., Zlín, 2020; Re_Form / Sonda do současného českého sochařství, Trafo Gallery, Praha, 2020; Klášterní zahrada 2021, Broumov.
Eliáš Dolejší
Bledě modré pokrytí
Eliáše Dolejšího zajímají výtvarné možnosti zprostředkování syntézy základních principů odlišných duchovních systémů, inspiraci nachází často v textech Mircea Eliadeho. Svými pracemi se snaží navodit divácký vjem zakoušení posvátného. Objekty a instalace vytváří z nalezených materiálů, pracuje s vědomím dočasnosti hmotné reality, používá výraz intenzity a křehkosti, napětí a odhmotnění, prostorové plasticity barev. Prací Bledě modré pokrytí realizovanou na kryté části nástupiště řeporyjské nádražní budovy navazuje na instalaci vytvořenou pro broumovskou Galerii Dům v roce 2021. Ta nesla název Čekání a umocňovala světelný charakter prostoru, navodila možnost prožitku tenze momentu přítomnosti a současně klidu odevzdanosti. Sestávala ze souboru „satelitů“ ze dřeva a papíru zavěšených u stropu, z hliníkových miskovitých tvarů na podlaze asociujících dlaně v gestu přijímání, a světelných boxů komponovaných symetricky s okny protější stěny prostoru. Odstín modré barvy nástropních objektů odkazoval k autorově návštěvě kaple Scrovegniů v Padově s Giottovými freskami z počátku 14. století. Také v instalaci pro řeporyjskou nádražní budovu pracuje Eliáš Dolejší s poetikou nebesky modrých „satelitů“. Současně odkazuje k dnešní realitě satelitů umístěných na oběžné dráze Země (mj. orbitální konstelace Starlink společností Elona Muska). Bledě modré pokrytí vytváří pomyslnou polaritní dvojici se zamýšlenou (ale nerealizovanou) instalací ve vyhořelé stavbě na protější straně nádražního kolejiště (v současné době čekající na rekonstrukci). Měla ztělesňovat významy rozpadu, mizení. Stávající instalace mj. koresponduje s představou atmosféry nádraží z dob jeho živého provozu.
Realizační tým
Umělecký ředitel:
Čestmír Suška
Kurátorky:
Dagmar Šubrtová a Iva Mladičová
Manažerka produkce:
Ivana Vodičková
PR:
Klára Sofie Střihavková
Produkce:
Dan Toman, Josefína Frýbová,
Jarka Janíčková
Technický manažer:
Martin Pertl
Grafický design:
Jáchym Moravec a David Babka
Web:
Simona Sušková
Poděkování:
Miroslav Bílek, Blanka Němcová, Vojtěch Pollák, Richard Janeček, Matěj Remeš, Rebeka Široká, Matyáš Kořínek, Vladislav Tesárek – Kladenský pivovar
Záštita
Záštitu nad Festivalem m3 laskavě přijali:
Mgr. Milan Volf
primátor města Kladna
Doc. Ing. arch. Petr Hlaváček
náměstek hl. města Prahy
MgA. Hana Třeštíková
radní hl. města Prahy
Česká komora Architektů
MgA. David Kašpar
místostarosta MČ P10
Mgr. Ondřej Kolář
starosta MČ P6
Pro školy
- Grafické listy